Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2011

Η ακτοπλοΐα έχασε 300.000 επιβάτες κατά τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν

Η κρίση περιόρισε την κίνηση και των φορτηγών από τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου

Ορατότης μηδέν για την ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς η κατάσταση από πλευράς επιβατικής και μεταφορικής κίνησης βαίνει από το κακό προς το χειρότερο....
Σύμφωνα με τα στοιχεία των λιμεναρχείων Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου, τα οποία έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου, φέτος, ταξίδεψαν για τα νησιά του Αιγαίου σχεδόν 300.000 επιβάτες λιγότεροι, έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Επίσης σημαντικά μειώθηκε και η κίνηση των ΙΧ και των φορτηγών.
Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος καυσίμων αναμένει να επιβαρύνει τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών για το 2011 σε σύγκριση με το 2010, πέραν ενδεχομένως ορισμένων εξαιρέσεων που θα οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες.
Ειδικότερα το διάστημα Ιουλίου-Αυγούστου φέτος διακινήθηκαν από τα λιμάνια του Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου 3.663.023 επιβάτες, σύμφωνα με τα στοιχεία των λιμενικών αρχών έναντι 3.955.689 πέρυσι.
Σημειώθηκε δηλαδή μία μείωση κατά 7,39%. Στα ΙΧ η μείωση είναι της τάξης του 0,7%, ενώ στα φορτηγά η μείωση είναι της τάξης του 9,37% σαν συνέχεια των ήδη πτωτικών τάσεων που παρατηρούνται από τις αρχές του έτους στις γραμμές εσωτερικού.
Πτώση και στην Αδριατική
Ανάλογη είναι η εικόνα και στις γραμμές της Αδριατικής όπου το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους κατεγράφη μία πτώση του συνολικού μεταφορικού έργου.
Χαρακτηριστικά η Attica Group αναφέρει στην εξαμηνιαία έκθεσή της ότι στο συνολικό μεταφορικό έργο των γραμμών Ελλάδας - Ιταλίας το πρώτο εξάμηνο του 2011 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, παρατηρείται μείωση 6,5% στη μεταφορά επιβατών, μείωση 6,2% στα φορτηγά οχήματα και αύξηση 0,9% στα Ι.Χ. οχήματα.
Η εικόνα αυτή είναι αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης η οποία όπως εκτιμούν ακτοπλοϊκοί παράγοντες θα πλήξει συνολικά τον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Τα καύσιμα
Η μείωση της κίνησης σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμών των καυσίμων (περίπου 25% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο της προηγούμενης χρήσης) δημιουργούν μια ιδιαίτερα κρίσιμη κατάσταση στον κλάδο της ακτοπλοΐας ο οποίος, σε αρκετές περιπτώσεις, είναι ο μοναδικός συνδετικός κρίκος της ηπειρωτικής με τη νησιωτική Ελλάδα, αναφέρει η ΑΝΕΚ στην εξαμηνιαία έκθεσή της, ενώ η Minoan Lines εκτιμά ότι η πορεία της τιμής των καυσίμων σε συνδυασμό με τη γενικότερη ύφεση της οικονομίας της στην οποία έχει υπεισέλθει η Ελλάδα, αλλά και ο ασθενικός ρυθμός ανάπτυξης που παρουσιάζει η Ευρωζώνη, αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά την ακτοπλοΐα.
Πρόταση για εταιρικό ναυτολόγιο
Λαμβανομένης υπόψη της σοβαρότητας της κατάστασης και της σημασίας της Ακτοπλοΐας για τη χώρα μας, οι ακτοπλοϊκοί παράγοντες ζητούν τη λήψη άμεσων μέτρων μεταξύ των οποίων κυριαρχεί η αλλαγή του καθεστώτος υποχρεωτικής δρομολόγησης των πλοίων και της υποχρεωτικής δεκάμηνης απασχόλησης.
Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στη δρομολόγηση των ταχύπλοων πλοίων τύπου Catamaran ή Monohull, η δρομολόγηση, καθώς και η υποχρεωτική απασχόληση των πληρωμάτων δεν πρέπει να υπερβαίνει το πεντάμηνο.
Tέλος μέχρις ότου να καταργηθεί η υποχρεωτική απασχόληση, για την καλύτερη εκμετάλλευση των πλοίων προτείνουν τη δημιουργία «εταιρικού ναυτολογίου» που θα διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα ως μέτρο θα είναι λιγότερο δυσβάσταχτο.
«Πονοκέφαλος» λόγω οχηματαγωγών
Οι δρομολογήσεις των οχηματαγωγών (Ro-ro) δημιουργούν έναν ακόμη «πονοκέφαλο» στον κλάδο. Σε πολλές περιπτώσεις λόγω της μειωμένης σύνθεσης πληρώματος, χαμηλού κόστους επενδύσεις και μη επιβολής άλλων υποχρεώσεων από τη Διοίκηση, η δρομολόγηση των ro-ro δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού με αρνητικές επιπτώσεις στα οικονομικά αποτελέσματα των επιβατηγών-οχηματαγωγών.
Πρόκειται για ένα σύνθετο θέμα, καθώς δεν μπορεί να αποκλειστεί η χρήση των πλοίων αυτών που κινούνται και με χαμηλότερους ναύλους, ωστόσο σε ορισμένες γραμμές η δρομολόγησή τους δημιουργεί προβλήματα επιβίωσης στα επιβατηγά. Παράγοντες της ακτοπλοΐας θεωρούν ότι εφόσον δεν καταργηθούν οι υποχρεωτικές συνθέσεις στα επιβατηγά, τα ro-ro πρέπει να δρομολογούνται μόνον εφόσον υφίστανται και διαπιστώνονται συγκοινωνιακές ανάγκες.
Ζημιές 103 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο
Αυξήθηκαν οι ζημιές των εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών το πρώτο εξάμηνο του 2011 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010. Εκτός της ΑΝΕΚ, η οποία είδε τις ζημιές της να μειώνονται αισθητά, κυρίως, λόγω της ναύλωσης των πλοίων της στη μεταφορά ξένων υπηκόων από τη Λιβύη οι άλλες τρεις εταιρείες (Attica, Minoan και ΝΕΛ) είδαν τις ζημιές τους να αυξάνονται.
Συνολικά οι ζημιές των τεσσάρων εταιρειών ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ και έφθασαν τα 103 εκατ. ευρώ.
Τις υψηλότερες ζημιές παρουσίασε η Attica group. Ανήλθαν στα 33,9 εκατ. ευρώ με ένα τζίρο 111,4 εκατ. ευρώ. Η αύξηση των ζημιών ήταν 6,3%, ενώ ο τζίρος της μειώθηκε από τα 125,7 εκατ. ευρώ στα 111,4 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε η ΝΕΛ με ζημιές 27,1 εκατ. ευρώ διπλάσιες από πέρυσι με ένα τζίρο όμως 36,1 εκατ. ευρώ (έναντι τζίρου 20,8 εκατ. ευρώ το 2010) και στην τρίτη θέση βρέθηκε η Minoan Lines με ζημιές 24,8 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 20,7 (αύξηση 19% περίπου) εκατ. ευρώ πέρυσι και με τζίρο αυξημένο στα 79,3 εκατ. ευρώ έναντι 70,8 εκατ. ευρώ πέρυσι (αύξηση 12%).
Τέλος, η ΑΝΕΚ αύξησε τον τζίρο της κατά 116,9 εκατ. ευρώ έναντι 111,8 εκατ. ευρώ το 2010 και μείωσε τις ζημιές της στα 17,09 εκατ. ευρώ έναντι 28,1 εκατ. ευρώ πέρυσι.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr 5  - 9 – 2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου