Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013

Τα 10 πιο επιζήμια αυτοκίνητα για τις εταιρίες τους


Δημήτρης Χατζητόλιος

Πολλές εταιρίες κατασκευάζουν μοντέλα και εκ των προτέρων γνωρίζουν πως όχι μόνο δεν θα φέρουν κέρδη αλλά θα κοστίσουν στην εταιρία. Ο λόγος που γίνεται αυτή η κίνηση δεν είναι τυχαία. Οι εταιρίες έχουν υπολογίσει πως παρά την χασούρα θα κερδίσουν σε επίπεδο πρεστίζ, στοιχείο που πολλές φορές έχει πολλαπλά κέρδη. Για παράδειγμα είναι γνωστό πως κάθε Bugatti Veyron και παρά την πολύ υψηλή τιμή της βάζει μέσα το group VW. Ωστόσο υπάρχουν περιπτώσεις οχημάτων που έχουν κοστίσει στις εταιρίες σε εμπορικές κατηγορίες, χωρίς να είναι κάτι που είχαν υπολογίσει...

Σας παρουσιάζουμε λοιπόν μια έρευνα που δημοσίευσε το Economist παρουσιάζοντας τα 10 πιο επιζήμια μοντέλα της Ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Στην πρώτη θέση βρίσκουμε το Smart For Two πρώτης γενιάς. Κατασκευάστηκε μεταξύ του 1997 και 2006 και τα 749.000 αντίτυπα έβαλαν μέσα την Daimler €3,35 δισεκατομμύρια. Ο κυριότερος λόγος ήταν πως η εταιρία ξόδεψα πολλά χρήματα ώστε να κατασκευάσει νέο εργοστάσιο, νέο πλαίσιο, νέο τρικύλινδρο κινητήρα ενώ σχεδόν όλα τα εξαρτήματα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν κατασκευασμένα ειδικά για το Smart. Επιπρόσθετα η πρόβλεψη των πωλήσεων έπεσε έξω κατά 40%. Αυτό σημαίνει πως κάνοντας τον υπολογισμό σε κάθε Smart η εταιρία έχανε €4.470! Πιστεύουμε πάντως πως η Daimler πλήρωσε το τίμημα μιας κατασκευής τόσο διαφορετικής από το σύνολο των αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν στους δρόμους μέχρι εκείνη την στιγμή. Η επένδυση απέδωσε αργότερα στην δεύτερη γενιά που έτυχε μεγαλύτερης αποδοχής. Πλέον το Smart αποτελεί μέτρο σύγκρισης για πολλές εταιρίες ενώ αρκετοί προσπάθησαν να το αντιγράψουν. Ακόμα και σήμερα η μεταπωλητική του αξία είναι πολύ υψηλή.

Στην δεύτερη θέση συναντάμε το Fiat Stilo που κατασκευάστηκε από το 2001 έως το 2009. Η αιτία σε αυτή την περίπτωση είναι απλά επειδή το μοντέλο δεν κατάφερε να πουλήσει όσο είχε υπολογίσει αρχικά η εταιρία. Τα 769.000 κομμάτια που κατασκευάστηκαν ήταν 70% λιγότερα από αυτό που είχε υπολογίσει η Fiat δημιουργώντας μια απώλεια €2,1 δισεκατομμυρίων, δηλαδή €2730 ανά όχημα.

Στην συνέχεια βρίσκουμε το VW Phaeton που εμπίπτει στην κατηγορία που αναφέραμε στην αρχή, δηλαδή ένα όχημα που θα ανεβάσει το πρεστίζ της εταιρίας. Κατασκευάστηκε μεταξύ 2001 και 2012 για να ικανοποιήσει τον τότε πρόεδρο του groupVW, Ferdinand Piech. Συνολικά κατασκευάστηκαν 72.000 κομμάτια με την χασούρα ανά μοντέλο να φτάνει τα €28.100 και συνολικά τα €1,99 δισεκατομμύρια.
Στην 4η θέση βρίσκουμε το Peugeot 1007, ένα μοντέλο με αρκετά μοναδικά κομμάτια στο πλαίσιο του και ειδικό χαρακτήρα που τελικά κόστισε στην εταιρία €1,9 δισεκατομμύρια, ακολουθεί η πρώτη γενιά A-Class της Mercedes-Benz με €1,71 δισεκατομμύρια, ακολουθεί η Bugatti Veyron και η Jaguar X-Type με €1,7 δισεκατομμύρια, η τρίτη γενιά Renault Laguna ακολουθεί με €1,54 δισεκατομμύρια, το Audi A2 με €1,33 δισεκατομμύρια και τέλος το πολύ ιδιαίτερο Renault Vel Satis με €1,2 δισεκατομμύρια.
Τα περισσότερα απο τα πάραπάνω μοντέλα ήταν καινοτόμα και ιδιαίτερα. Αυτό τελικά σε πολλές περιπτώσεις κοστίζει και δεν φέρνει κέρδη. Συνεπώς μην απορείται που πολλές εταιρίες διατηρούν μια οικογενειακή σχεδιαστική ταυτότητα στα μοντέλα τους.

Με λίγα λόγια
• Η κερδοφορία δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση
• Οι τολμηρές ιδέες δεν έχουν πάντα αίσιο τέλος

http://www.capital.gr 8 – 10 – 2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου