Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2013

Καινούργιο ή μεταχειρισμένο;


Δημήτρης Χατζητόλιος

Κάποια στιγμή είτε αναγκαστικά είτε για λόγους ανάγκης πρέπει να αλλάξουμε το αυτοκίνητό μας. Ο περισσότερος κόσμος έχει ξεχάσει την πολυτέλεια του παρελθόντος όπου φορτώναμε 60 δόσεις και παίρναμε ένα αυτοκίνητο που κανονικά δεν θα έπρεπε να έχουμε. Σήμερα τα δάνεια έχουν δυσκολέψει και ο περισσότερος κόσμος ψάχνει μια λύση, απλά για να εξυπηρετείται (και μέχρι εκεί). Έτσι, η μεγαλύτερη πίτα της αγοράς γυρίζει γύρω από τις κατηγορίες B και C ή αλλιώς μικρά και μεσαία μοντέλα. Αυτό σημαίνει πως έχουν πληγεί οι κατηγορίες που περιείχαν δόσεις ευχαρίστησης ή πολυτέλειας, όπως τα roadster ή τα SUV...

Η οικονομική κρίση έχει επιφέρει στην αγορά των μεταχειρισμένων πολύ χαμηλές τιμές και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να εμφανίζονται πολλές ευκαιρίες. Έτσι, το δίλημμα είναι μεγάλο: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που πλέον χαρίζονται, ή καινούργια με δυσκολία στο δάνειο και τιμές που δεν διαφέρουν ιδιαίτερα από το παρελθόν;

Αρχικά να υπογραμμίσουμε πως, όπως συνέβαινε πάντα, έτσι και τώρα στα μεταχειρισμένα κρύβονται παγίδες. Αυτοκίνητα με πλαστά βιβλία service, με ελλιπή συντήρηση και τρακαρισμένα υπάρχουν παντού. Ειδικά μάλιστα αυτή την εποχή το φαινόμενο είναι ακόμα πιο έντονο. Κάτω από την ομπρέλα της οικονομικής κρίσης πολλοί χρησιμοποιούν τη δικαιολογία της ανάγκης για να ξεφορτωθούν ένα αυτοκίνητο σε κακή κατάσταση. Επιπρόσθετα, λόγω της οικονομικής στενότητας πολύς κόσμος τα τελευταία χρόνια δεν συντηρεί τα αυτοκίνητά του σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν πολλά αυτοσυντηρημένα μεταχειρισμένα. Συνεπώς, θέλει πολύ σχολαστικό έλεγχο πριν αγοράσουμε μια ευκαιρία, όπως συνηθίζεται να βλέπουμε συχνά γύρω μας. Επιπρόσθετα, προσπαθήστε να υπολογίσετε με ακρίβεια τα χρήματα που χρειάζεται η «ευκαιρία» σε επίπεδο συντήρησης ώστε να είναι ασφαλής. Για παράδειγμα, ένα μεταχειρισμένο που χρειάζεται λάστιχα, αμορτισέρ και service μόλις το αγοράσαμε, τελικά θα μας κοστίσει πολύ περισσότερο. Τέλος αν πιστεύεται πως ήρθε η στιγμή, λόγω των χαμηλών τιμών, να κάνετε το όνειρο σας πραγματικότητα αγοράζοντας ένα φτηνό μεταχειρισμένο συνιστούμε ψυχραιμία. Να έχετε πάντα στο μυαλό σας πως εκτός από το κόστος κτήσης υπάρχει και το κόστος κίνησης και συντήρησης, που μάλλον έχει αυξηθεί σε σύγκριση με το παρελθόν. Αν για παράδειγμα έχετε βρει την αγαπημένη σας Porsche Boxster με €10.000 και είναι ακριβώς τα λεφτά που έχετε στην άκρη, ενώ ο μισθός σας είναι €1.000, απλά ξεχάστε το. Σύντομα θα καταλάβετε πως δεν μπορείτε να το αντέξετε. 

Οι λόγοι για να αγοράσουμε καινούργιο είναι πολλοί και ο μόνος σκόπελος ενδεχομένως είναι η τιμή. Αρχικά, αν μένετε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πλέον μπορείτε να αγοράσετε πετρελαιοκίνητο, το οποίο συνεπάγεται απτή μείωση στην κατανάλωση και φτηνότερη τιμή καυσίμου. Επιπρόσθετα, τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές έχουν δώσει προτεραιότητα στη μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων. Αυτό σημαίνει πως ακόμα και αν πάρετε ένα βενζινοκίνητο, θα καίει λιγότερο από ένα μεταχειρισμένο δεκαετίας, ακόμα και πενταετίας. Η μειωμένη κατανάλωση σημαίνει χαμηλότερους ρύπους που συνεπάγεται χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας. Ειδικά αν μιλάμε για αυτοκίνητο με ρύπους κάτω από 100g /km CO2, τότε τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά. Αν προσθέσουμε πως ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών έχει επιφέρει τη βελτίωση σε τομείς όπως η ασφάλεια, η ποιότητα κύλισης, η άνεση αλλά και η σχεδίαση, καταλαβαίνουμε πως η αυτοκινητοβιομηχανία μοχθεί ώστε να είναι ανταγωνιστική ακόμα και τώρα που οι τιμές των μεταχειρισμένων είναι στο ναδίρ. Συνεπώς, την επόμενη φορά που θα θεωρήσετε το μεταχειρισμένο σανίδα σωτηρίας, βάλτε κάτω το κόστος σε ένα βάθος πενταετίας για να καταλάβετε πως ό,τι γυαλίζει δεν είναι απαραίτητα χρυσός!


http://www.capital.gr 13 – 3 – 2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου